You are currently viewing La dona en el món del transport: 9 beneficis de la seva integració

La dona en el món del transport: 9 beneficis de la seva integració

Desitjàvem iniciar en Fènix Transport la marxa del nostre Blog professional, rendint tribut a totes les dones que desenvolupen la seva professió en el món del transport en el Dia Internacional de la dona.


El sector del transport a Espanya compta amb escassa representació femenina.

El sector del transport, tant de mercaderies com de passatgers, tradicionalment s’ha vingut exercint pel gènere masculí. Tots coneixem de l’estereotip tradicional del “home camioner”.

No obstant això, és palès que en els últims anys, la dona ha sabut anar incorporant-se gradualment i amb bon resultat en aquest sector.



Organitzacions de mobilitat/transporti i la dona



La Comissió Europea per a la Movilitat i el Transport informa que, aproximadament, només el 22% dels treballadors del transport són dones. Per això, s’estan fent esforços per a atreure a més dones al sector implementat eines a nivell de la UE que estimulin l’ocupació femenina en el transport.

A través de la Plataforma Women in Transport, des de 2017 es busca fomentar la participació de les dones en el sector del transport a nivell europeu.

La comissària europea de Transport, Violeta Bulc, ha recalcat en diferents ocasions la importància de la inclusió de les dones en un sector amb “grans oportunitats de treball” per a elles.

La OIT, Organització Internacional del Treball, ja des de l’any 2013, ha tingut clar en els seus informes quines són les bones pràctiques que ajuden a promoure la inclusió de les dones en el sector del transport. Aquestes pràctiques són aquelles que afavoreixen el treball flexible i el disseny de programes d’educació i formació per a la incorporació de la dona a aquest sector.

L’Organització Mundial del Transport per Carretera (IRU), és conscient també del dèficit de conductors existent. Per això fa esforços per promoure la participació femenina en el transport per carretera, com una àrea de treball atractiu.



Fortaleses del sector del transport quan inclou a les dones




El rol de la dona aporta, sense cap dubte, molts beneficis al seu lloc de treball.


En el transport atreure a dones tant a llocs qualificats i menys qualificats disponibles, pot suposar per al sector:

  • Millorar la imatge pública en la societat actual.
  • Respecte a l’atenció al client, augmentar la satisfacció d’aquest. Les dones solen obtenir millors resultats en la resolució de conflictes.
  • Increment de la diversitat en el lloc de treball.
  • Millores en el treball en equip atès que les dones ajuden a afavorir en els llocs de treball aquest esperit.
  • Cobertura de vacants amb major rapidesa gràcies a les candidates femenines.
  • Increment de l’estabilitat en les ocupacions si es compta al mateix temps tant amb el talent femení com masculí.
  • Equips satisfets atès que els equips que inclouen dones solen tendir a ser més oberts i inclusius.
  • Millora de la seguretat. Les dones destaquen per les seves bones pràctiques al volant. És a dir, mostren un comportament en general més respectuós amb les normes de trànsit juntament amb una conducció en la qual assumeixen menys riscos.
  • Reducció de costos per sinistralitat en les empreses. Segons la Direcció General de Trànsit, les dones conductores tenen una menor implicació en accidents que els homes i, aquest aspecte, és altament important.

Aquestes raons i més, reafirmen la importància de continuar creant campanyes i programes de suport que pretenguin facilitar la incorporació de la dona al sector.



Barreres amb la qual es troba la dona



Existeixen una sèrie de barreres que, encara s’han de derrocar en el sector del transport, perquè la dona tingui més oportunitats a l’hora d’incorporar-se i créixer dins d’aquest. Entre aquestes barreres se solen trobar:

  • Bretxa salarial per qüestions de gènere
  • Actituds tòxiques en el treball per part del gènere masculí
  • Ambient de treball poc segur per negligències
  • Falta d’oportunitats de promoció professional
  • Uns certs tractes discriminatoris
  • Conciliació de la vida laboral i personal
  • Instal·lacions sanitàries inadequades
  • Percepció del treball
  • Etc.

Sempre existeix cert debat sobre si aquestes barreres són reals i en quina mesura. El testimoniatge, basat en les experiències personals de les dones actualment emprades en el sector del transport, són una font valuosa d’informació. Si no es té en compte, afectarà segurament la capacitat de superar-les.

Solament l’abordatge seriós i la intervenció per a l’eliminació progressiva d’aquestes barreres aconseguiran augmentar la necessària participació de la dona en el sector del transport.



Dona, un pilar essencial per a la reactivació econòmica



La dona jugarà un paper essencial per a la reactivació del sector del transport i l’economia productiva del país. Per això, és crucial enfortir l’ocupació de les dones i la igualtat d’oportunitats per a dones i homes en el sector del transport.


Les barreres basades en el gènere redueixen el grup de talents disponibles que les empreses poden aprofitar i danyen les economies en general. Segons el Fons Monetari Internacional, molts països es beneficiarien d’un augment del PIB del 15% al ​​34% en tancar les bretxes de gènere en la participació laboral femenina i l’esperit empresarial femení.

Nat Kurshitashvili, especialista en gènere del Banc Mundial.

Des de Fènix Transport ens posicionem al costat de totes aquestes dones que exerceixen la seva labor en el nostre sector. I ratifiquem el nostre compromís diari en l’eliminació de barreres professionals per a augmentar la seva presència en el nostre sector. Actualment el 55% del nuestre equip d’oficina está format per dones i animem a totes les dones que vulguin treballar en aquest sector a fer el pas, ja sigui en llocs d’oficina o trabajant com a repartidores.

Encara que queda molt recorregut, reconeixem quin és el camí a seguir i apostem per ell.


Deixa un comentari