You are currently viewing La importància del preu del gasoil en el transport per carretera

La importància del preu del gasoil en el transport per carretera

A conseqüència de la invasió de Rússia a Ucraïna, els preus de l’energia estan totalment disparats. El combustible, bat rècord rere rècord. Moltes empreses del nostre sector esperaven la seva desitjada recuperació després dels estralls causats per la pandèmia, però… El panorama s’ha complicat fins a uns límits impensables.



Qui són els més afectats


Ningú és aliè a la situació actual i tots, en major o menor grau, es troben afectats.

Des dels transportistes de mercaderies de llarg recorregut, les empreses d’autobusos, les aerolínies, les empreses de paqueteria, els taxistes…



La rendibilitat és ara molt escassa



Des de l’inici de la pandèmia el març passat de 2020, el sector del transport ja ha vist minvades d’una forma considerable els seus comptes de resultats.

Atès que el gasoil arriba a suposar, en moltes ocasions, fins a una tercera part de les despeses operatives de l’activitat, aquest desbocat increment suposa un nou sever cop.

Cal no oblidar-se que, a més, moltes empreses han acumulat deute durant aquesta pandèmia.

Són constants les veus que s’aixequen en el sector, demanant mesures urgents al Govern per a pal·liar la situació. Els nostres veïns portuguesos són un dels primers que han donat exemple en aquest sentit.



No sols es tracta del gasoil



El combustible més utilitzat, amb molta diferència, en el sector del transport per carretera és el gasoil. Però, cal no oblidar-se també del Adblue, els preus del qual també han augmentat.

Moltes empreses de la flota espanyola havien invertit anteriorment en tecnologies lligades al GNC (Gas Natural Comprimit) i al GNL (Gas Natural Liquat). Ara veuen com en l’últim any s’ha arribat a duplicar també el cost dels seus proveïments de carburant. És a dir, s’ha produït un efecte contrari al previst inicialment. S’esperaven amb la seva inversió no sols utilitzar un recurs menys contaminant, sinó també, un recurs més barat enfront del tradicional gasoil.


Els petits i grans; i, el transport especialitzat: diferents situacions enfront del mateix problema



Les empreses petites tenen més dificultats a l’hora de renegociar i traslladar el seu increment de preu a les tarifes pactades amb els seus clients. En canvi, els gegants del sector, com per exemple, els dedicats a transports internacionals, reconeixen que tenen més facilitat per a traslladar -encara que sigui almenys una part- el major cost del dièsel.

En el cas dels camions de fred, com disposen del sistema de refrigeració, consumeixen ja de per si mateix encara més carburant. Així que, enfront d’un altre tipus de transport amb camions, es veuen majorment afectats atès que el combustible s’ha convertit en molts casos en la seva principal partida de costos.

Respecte als professionals relacionats amb el comerç electrònic, a causa de l’auge que han experimentat durant la pandèmia, aquests reconeixen que tenen més facilitat per a repercutir en les seves tarifes l’encariment del combustible. És a dir, ara com ara, estan capejant la situació i patint un menor impacte.




La legislació vigent i el preu del combustible



Des de Brussel·les, per part de la Unió Europea, ja es possibilita als seus països membres el regular els preus de l’energia en situació excepcional i fer el que considerin més idoni per a fer costat a les seves empreses durant la present crisi.

A Espanya, el decret llei que regula el transport de mercaderies per carretera indica que la pujada ha de traslladar-se a les tarifes que cobren les empreses. Aquest Real Decreto-ley 3/2022, d’1 de març, de mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera i del funcionament de la cadena logística, fixa una revisió obligatòria i automàtica del preu del transport quan puja el gasoil. Existeix una fórmula per a aplicar aquesta compensació. Però, a la pràctica, a vegades no succeeix així. El motiu és clar, a l’hora de la veritat solen imperar les lleis de l’oferta i la demanda en els acords entre el carregador i el seu transportista.



Algunes mesures demandades pel sector


Com molts altres sectors, el del transport per carretera, reclama i confia en una ràpida actuació del Govern espanyol.

És palès que la situació és insostenible i es reclama legítimament mesurades d’alleujament.

L’Associació del Transport Internacional per Carretera, ASTIC, proposa actuacions quant a:

  • Gasoil professional: Aquest es liquida trimestralment, la seva proposta és passar a liquidar-ho mensualment.
  • Seguretat Social: Sol·licitud de menors cotitzacions com una altra manera d’aconseguir major liquiditat per a les empreses.
  • Contractes amb cargadors: Proposta de trasllat de la pujada per a actualitzar els costos.

Són propostes excepcionals, però es considera que la situació requereix d’aquestes mesures i altres més -amb aplicació immediata-, en un sector que és important per a l’economia espanyola.



Vaga: amenaça constant


El sector del transport és estratègic i, davant un panorama d’aquestes característiques, no dubta a fer-se valer.

Encara que algunes protestes no estiguin bandereres per les principals patronals ni els sindicats actualment, no lleva que el descontentament i la crua realitat econòmica animin a la realització de convocatòries amb més o menys impacte.

Un exemple recent, la convocatòria d’atur indefinit impulsada per la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional. Aquesta aglutina als transportistes que porten mercaderies (camioners i conductors de furgonetes principalment).

Aquesta convocatòria concreta i probablement, altres esdevenidores, pretenen donar visibilitat a la problemàtica i aconseguir l’adopció de mesures pal·liatives ràpides i coherents amb la situació.

En la memòria col·lectiva encara és present la passada vaga del 2008 on el gremi va parar per espai d’una setmana per a protestar també per la pujada del seu carburant.


Deixa un comentari